heeft ie stress!

heeft ie stress!

Berichtdoor mariangela op wo jul 28, 2010 11:00

Mijn kameleon(een jemen) zit de laatste tijd veel op de bodem tegen het raam te krabben,hij of zij want dat is me onduidelijk,is heel tam en als ik mijn hand erbij doet kruipt ie er gelijk op. Alleen sinds dat ie dat doet eet ie minder, normaal uit een bakje wat ik neer zette,krekels en of kakkerlakken,maar nu wil die alleen eten wanneer ik de kakkerlakken over mijn arm laat kruipen,hij of zij is nu ongeveer 9 maanden. En zit eigenlijk de hele dag voor het raam beneden naar mij te kijken alsof ie er steeds uit wil. Ik denk dat ik de ramen ga dicht maken met hout of zo voor een gedeelte dan, Alles is nu gewoon open. Is dit normaal gedrag?Weten jullie wat er mischien kan zijn? Hoe plaats je eigenlijk foto,s?
mariangela

Re: heeft ie stress!

Berichtdoor Esther Stoel op wo jul 28, 2010 13:37

Dit gebeurd vaker hoor, het kan zijn dat hij zijn reflectie in het raam ziet of er gewoon uit wil. Dit kun je soms oplossen door beter beschutting te maken met grotere planten en de zij en achterwanden te bekleden. Zo voelt hij zich wat meer op zijn gemak in zijn bak en kan het opgelost zijn.

Foto zal wel handig zijn. Je kunt het geslacht bepalen door te kijken naar het spoortje op de achtervoet, zit er een klein extra teentje achterop beide achtervoetjes, dan is het een mannetje. Op die leeftijd zou je overigens aan het patroon al duidelijk moeten kunnen zien wat het is.

Hier zie je hoe je foto's plaatst:

viewtopic.php?f=53&t=4631

Je kunt ook een acount aanmaken op www.photobucket.com (vind ik persoonlijk handig, mocht er op je computer iets gebeuren kun je je foto's altijd digitaal op photobucket terug vinden)

Dan upload je foto's, druk op save als je klaar bent. Vervolgens kopieer je de link met [IMG] ervoor en plak deze in het forum bericht. Succes!
Esther Stoel

Berichtdoor mariangela op do jul 29, 2010 10:37

Afbeelding

Dit is een foto,ik zie niks zitten aan de achterpoten,ik had dit ook al gelezen en vermoede dat mijn kameleon een vrouwtje is maar weet het niet zeker,de kleuren zijn bij een mannetje toch ook wel wat meer? Ik heb even tijdelijk met karton de buitenkanten dicht gemaakt en dit helpt al.Ik moet even kijken wat ik ga doen om het dicht te maken,onze dieren winkel verkoopt geen speciale dingen hiervoor.Ik zoek van die bruine achterwanden ik weet niet precies wat voor spul het is. als het dan een vrouwtje is dan kan het zijn dat ze ook eieren kan gaan leggen hoe merk je dat? En van welke leeftijd is dit?
mariangela

Berichtdoor Nick Bolt op do jul 29, 2010 11:07

Kan de achterpoten niet goed zien maar aan de vorm ((hele) kleine helm) en de kleuren meen ik dat dit een vrouwtje is.

Vrouwtjes kunnen inderdaad zomaar eitjes gaan leggen, hier is geen man voor nodig.
Dit hoeft trouwens niet altijd.

Ik zou er dan in ieder geval wel rekening mee houden met de bodem van je terra.
Wat de leeftijd betreft zou ik dat eerlijk gezegd niet zeker weten.
Chameleo Calyptratus 0.1
Rieppeleon Brevicaudatus 1.1
Nick Bolt
Lid
Lid

Berichtdoor lionel op do jul 29, 2010 12:48

denk indd dat het een vrouwtje is aangezien ik m'n jammin nog nooit zo heb gezien
groetjes.
beginnertje
1 Chamaeleo Calyptratus man.
van 8 maanden nu.
de naam is Jammin.
lionel

Berichtdoor Esther Stoel op do jul 29, 2010 15:20

Het is inderdaad een vrouw, wanneer ze eitjes gaan aanmaken verschilt, de een doet het wel en de ander niet maar bij dit soort komt het wel vaker voor. Je merkt het gauw genoeg aangezien calyptratus vrouwen enorm veel eieren aanmaken zul je tegen die tijd steeds meer bulten gaan zien en wordt ze aanzienlijk dikker. Zorg dan wel altijd dat ze voldoende voedsel, water en calcium krijgt want dit kost erg veel energie. Zo te zien heeft ze nog geen eitjes, maar zou dat wel rond deze leeftijd al kunnen gaan aanmaken volgens mij. Gewoon goed in de gaten houden, verder ziet ze er als een gezonde dame uit ;)
Esther Stoel

Berichtdoor Karin Heijdra op vr jul 30, 2010 06:38

Uit mijn ervaring is het niet altijd direct zichtbaar dat een calyptratus met eitjes zit, zeker voor iemand die het nog nooit gezien heeft. Het dier neemt natuurlijk wel in gewicht toe, maar dat doet een opgroeiende kameleon ook. Daarom zou ik bij een vrouwtje op deze leeftijd altijd een zand aarde mengsel van tenminste 20 cm in het terrarium doen. Zodat ze eventuele eitjes kan afleggen en legnood kan worden voorkomen.
Furcifer Pardalis ambilobe red bar
Furcifer Lateralis

Lygodactylus Williamsi
Karin Heijdra
Secretaris
Secretaris

Berichtdoor Philip op wo aug 04, 2010 15:00

Overduidelijk een vrouwtje. ( een mooie trouwens!)

@Esther: Ik ben het met Karin eens dat het niet altijd even makkelijk te zien is. Ik heb al 2 keer eerder een kameleon gezien met eieren en hier waren duidelijk bulten te zien. 2 weken geleden besloot ons vrouwtje om ook maar eens wat eieren neer te gooien. Ze is van jongs af aan vrij vatsig geweest dus we hadden het niet aan zien komen. Gelukkig lag er bij haar van begin af aan een hele dikke laag cocopeat met potgrond op de grond. Toen ze eenmaal begon met graven duurde het dus ook niet lang voordat de eieren kwamen. Ondanks het feit dat we niets hebben gezien van de eieren aan de kameleon zelf wist ze er toch 67 uit te persen.
1.1.0 C. Calyptratus

''Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen!''
Philip
Lid
Lid

Berichtdoor Ricardo Velthuizen op do sep 02, 2010 19:17

vraagje aan philip zijn ze bevrucht?
1.0.0 Chameleo calyptratus (Helmpje).
1.0.0 Furcifer pardalis ankify (Box).
1.1.0 King Charles Cavalier(Bikkel/ Zoe).
Ricardo Velthuizen
Lid
Lid

Berichtdoor Philip op do sep 02, 2010 19:19

Helaas niet Ricardo ;)!
Misschien maar goed ook. Ik zit nu in mijn examenjaar dus om ook nog op 67 ( uitgaande van 100% uitkomst net als vorige keer muhaha) kinders te gaan letten word me een beetje teveel.
1.1.0 C. Calyptratus

''Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen!''
Philip
Lid
Lid

Berichtdoor Ricardo Velthuizen op do sep 02, 2010 19:23

toch ben je al een bewezeb top papa haha jammer jo en veel succes met je examen.
1.0.0 Chameleo calyptratus (Helmpje).
1.0.0 Furcifer pardalis ankify (Box).
1.1.0 King Charles Cavalier(Bikkel/ Zoe).
Ricardo Velthuizen
Lid
Lid

Keer terug naar Kameleons algemeen