Dit ben ik dan :-)

Topics waarop langer als 30 niet op wordt gereageerd, worden automatisch verwijderd.

Re: Dit ben ik dan :-)

Berichtdoor Karin Heijdra op wo jul 28, 2010 18:44

Aan de hand van het soort wat je wilt gaan houden kunnen we je natuurlijk alle info geven, maar als ik in het algemeen naar je terrarium kijk vallen een aantal dingen op:
Op de bodem ligt bark, of houtsnippers. Dit kan bij inslikken erge gevolgen hebben voor een kameleon, dus dit zou ik vervangen door potgrond (cocopeat) of zand. Verder zijn er 2 takken waar het dier op zou kunnen klimmen. Dit is te beperkt. Probeer meerdere takken aan te brengen zowel horizontaal als vertikaal.
Verder is het aan te raden meerdere levende planten te plaatsen in het terrarium. Dit zorgt voor een goede luchtvochtigheid, de dieren kunnen er lekker in schuilen en wanneer je de dieren sproeit blijft het vocht er langer op liggen zodat de dieren kunnen drinken.
Kijk ook eens op het forum bij terrarium foto's, dan zul je veel ideeen opdoen.
Succes!
Furcifer Pardalis ambilobe red bar
Furcifer Lateralis

Lygodactylus Williamsi
Karin Heijdra
Secretaris
Secretaris

Berichtdoor MarcelW op wo jul 28, 2010 18:51

Die echte planten was ik al van plan maar die kan ik morgen pas halen. die komen er dus morgen in.
Als eerst bekijken wat er in kan.
MarcelW

Berichtdoor Esther Stoel op do jul 29, 2010 00:17

Ik zie onderin ook geen verluchtingsstrook? Ik blijf erbij dat dit terrarium niet echt geschikt is voor een beginners kameleon... Misschien kun je toch eens kijken naar een terrarium wat wel geschikt is en deze verkopen, dan kun je in 1 keer de juiste bodembedekking en inrichting verzorging, dubbel verluchtingsstrook en de juiste lampen kopen en dan bijvoorbeeld kijken naar een Chamaeleo calyptratus of een furcifer pardalis. Van beide soorten is genoeg info en zijn genoeg foto's op de site te vinden. Succes!
Esther Stoel

Berichtdoor Guido Rulof op do jul 29, 2010 09:56

Hoi Marcel,
Het is mij nog steeds niet geheel duidelijk welk soort je wilt gaan houden en het is dan ook wat moeilijk om info te geven.
Je hebt inmiddels wat tips gekregen en daar zul je heus mee aan de slag gaan. De meest gehouden en sterkste soorten zijn de Calyptratus en de Furcifer Pardalis, zeker als je met kammies nog niet ervaren bent kan ik je aanraden om daar een keuze uit te maken.
En dan jouw terra...
Die is voor bovenvernoemde soorten niet geschikt...
De hoogte is te weinig en verluchting (lijkt) te weinig.
De tip om het te verkopen en dan een geschikte terra terug te kopen, steun ik. Je kunt voor relatief weinig geld wél met de juiste basis aan de gang en een dier een eerlijke kans geven.
Wij helpen jou graag verder, zodat ook jij er een prachtige hobby aan zult hebben.

Gr Guido.
Weer Prachtige Ankify nakweek beschikbaar
Ook Calyptratus nakweek.

Chamaeleo Jacksonii Xantholophus
Chamaeleo Jacksonii Willengensis
Furcifer Pardalis Ankify
Chameleo Calyptratus.
http://www.kammies.nl
Guido Rulof
Voorzitter
Voorzitter

Berichtdoor MarcelW op za jul 31, 2010 23:18

Even een update. we hebben 1 van de twee diertjes overgenomen van de vorige eigenaar. het gaat om een jemen , ik zal een foto bijplaatsen voor de verificatie. het terrarium wat er nu is blijft wel staan maar we geen een groot terrarium bouwen van 170x170x60 met a kant geheel gaas en daar zullen we ook de belichting op aanpassen. voor de eerste maand kan het dus wel in de huidige terra maar we gaan vanaf maandag bouwen naar een groot terrarium. de kameleon die we hebben eet goed en is makkelijk te hanteren ofwel hij wil graag op de hand komen , en dan lekker van het zonnetje genieten. hij schiet krekels maatje 8 en dat kost hem enige moeite maar het lukt hem wel . drinken doet hij uit een pipet die ik bij de apotheek heb gehaald maar daar is hij maar 1 x per dag voor te vinden. moet dat vaker of is 1 x per dag naast het sproeien van de ficus en nep planten en 3 druppels uit de pipet voldoende? wil het graag zo goed mogelijk doen
Laatst bijgewerkt door MarcelW op zo aug 01, 2010 00:31, in totaal 2 keer bewerkt.
MarcelW

Berichtdoor MarcelW op za jul 31, 2010 23:22

Afbeelding
MarcelW

Berichtdoor MarcelW op zo aug 01, 2010 00:30

is het aan te raden een kant van het terrarium tegen een raam te plaatsen waar de zon ruim de dag op schijnt dat dat ook in de terra komt ? of moet ik die zijde dicht laten? raam is ook 170x170
MarcelW

Berichtdoor Esther Stoel op zo aug 01, 2010 00:38

Zo te zien een vrouw van 4-5 maanden op het eerste gezicht. Ik dacht dat het zou gaan om oudere dieren, deze kennis heeft deze dieren dus ook nog maar heel kort gehad? 1-2 maanden kan dit dier wel in dat terrarium, maar normaal groeien ze enorm hard dus hebben dan echt meer ruimte nodig. Goed van je om zo'n groot terrarium voor haar te bouwen ;)

Op deze leeftijd heeft het dier vaak nog niet veel stress van samen zitten dus gelukkig heeft het dier er niet onder geleden zo te zien. Ze kan wel wat extra vocht gebruiken lijkt het, maar kan ook de foto zijn. Zorg in ieder geval voor de goede UVB lamp met voldoende calcium en dan zal ze goed opgroeien.

Succes met haar! Is het andere dier hetzelfde soort, geslacht en dezelfde leeftijd die nog bij die man zit?

Zon door een raam geeft overigens geen UVb maar kan wel lekker warm zijn, verder heeft het niet veel nut. Alleen rechtstreeks zonlicht is echt goed voor je kameleon vanwege de goede Uv opname.
Esther Stoel

Berichtdoor MarcelW op zo aug 01, 2010 00:47

Durf ik niet te zeggen. maar die heb k daar gelaten omdat ik eerst wil wennen aan 1 dier en niet iets wil doen wat niet kan. dus ga ik deze opkweken tot een mooi vrouwtje. Hoe kan ik meer vocht toedienen dan ik nu al kan doen? zijn daar trucjes voor? ze eet wel goed maar vind haar niet ingevallen... maar jullie hebben daar een betere kijk op. Voedseldieren doe ik elke voeding kalk op strooien en dat wordt goed opgenomen, hij krijgt nu een 17 krekels maat small en nu vandaag een maat 8 :-) ik ga maandag andere soorten insecten halen want ik wil variëren uvb lamp hangt er nu ook al boven en brand 14 uur per dag , al makt ze er niet echt veel gebruik van. ze zit liever onder de led lampen die ik als "bijverlichting" heb zitten. maar je ziet haar af en toe wel zitten onder de lamp. ik heb vanmiddag toen de zon even lekker doorkwam met haar op het balkon gezeten en zat ze rustig lekker op een dode tak van een plant te zonnen en lekker met de neus in de lucht :-) dat deed haar goed
MarcelW

Berichtdoor Guido Rulof op zo aug 01, 2010 08:40

Heel belangrijk...GUTLOAD....maar lees ook de rest even door.
Kijk hier http://www.de-kvn.nl/verzorging/voeding/
Weer Prachtige Ankify nakweek beschikbaar
Ook Calyptratus nakweek.

Chamaeleo Jacksonii Xantholophus
Chamaeleo Jacksonii Willengensis
Furcifer Pardalis Ankify
Chameleo Calyptratus.
http://www.kammies.nl
Guido Rulof
Voorzitter
Voorzitter

Berichtdoor Mario Vermunt op zo aug 01, 2010 08:54

Zet nooit een terrarium bij het raam, als er de zon veel op schijnt.
Het kan al snel heel erg warm worden, en je beestje is binnen no time dood.
F.Pardalis 0.4
C.Parsonii 2.3
T.J.Xantholophus 1.4
T.Hermanii 7.12

Heb nakweek van
T.J.Xantholophus
F.Veruscossus
F.Pardalis
P.Ornata
L.Williamsii

Verwacht nakweek van
F.Lateralis
F.Minor
Testudo Hermanii

Zoek:
Nosey be true blue man
Phelsuma Cepediana vrouwtje
Mario Vermunt
Lid
Lid

Berichtdoor Karin Heijdra op zo aug 01, 2010 13:04

Zoals Mario al aangeeft geen direct zonlicht in het terrarium, het terrarium kan dan in korte tijd veel te warm worden.
Sproeien is aan te raden dat 2 keer per dag te doen en als ze uit een pipet wil drinken dan kan je dat altijd ook doen. Plaats nog eens wat meer foto's, d'r ogen lijken op deze foto wel wat diep in de kassen te staan.
Heb je inmiddels meer planten in je terrarium geplaatst?
Furcifer Pardalis ambilobe red bar
Furcifer Lateralis

Lygodactylus Williamsi
Karin Heijdra
Secretaris
Secretaris

Berichtdoor MarcelW op zo aug 01, 2010 13:16

bodem heeft inmiddels cocopeat en heb er 2 ficus benjamin in gezet en nog wat laagblijvende bodemplantjes die ook gegeten kunnen worden. de ogen lijken idd op de foto een beetje ingevallen maar is niet het geval. hangt er net vanaf hoe ze daarmee draait. meer foto's komen later omdat ik er een aantal op een website wil zetten en daar nog even mee bezig ben. ze drinkt inmiddels al weer meer uit de pipet en denk ook wel van de bladeren.
MarcelW

Berichtdoor MarcelW op zo aug 01, 2010 15:32

gutload doe ik nu met de krekels met fruit uit eigen tuin ( onbespoten) en zit vol vitamine. maar is het aan te raden daar nog meer aan toe te voegen? ik wil best wel een bodem maken in de krekelbak. Hoe kun je de krekels dagelijks pakken zonder dat ik de halve dag bezig ben met het vangen van de ontsnapte krekels? voor de kam je krijgt worden ze nog ruim bepoederd
MOET ik daar verder nog wat aan toevoegen? uit het verhaal gutload ( link) wordt ik niet direct wijzer.
MarcelW

Berichtdoor Mario Vermunt op zo aug 01, 2010 23:50

mensen die bepoederen en waarbij het toch vaak fout gaat, maken altijd 1 fout... ze voeren terwijl er nog voedseldieren in zitten, de krekels poetsen zich dan schoon en de kameleon krijgt alsnog de vitaminen/calcium niet binnen.

Voer dus nooit bij als er, al is het maar 1 krekel, nog in het terrarium zit,

Beste situatie is, dat als je voert ze er meteen op af lopen om ernaar te schieten, is dat niet, is het niet goed!
F.Pardalis 0.4
C.Parsonii 2.3
T.J.Xantholophus 1.4
T.Hermanii 7.12

Heb nakweek van
T.J.Xantholophus
F.Veruscossus
F.Pardalis
P.Ornata
L.Williamsii

Verwacht nakweek van
F.Lateralis